Zarządzanie kadrą jest kluczem do sukcesu każdego przedsiębiorstwa – to czynnik, od którego zależy wydajność, zaangażowanie i zadowolenie pracowników. Oprócz zatrudniania i utrzymywania odpowiedniego stanu liczby pracowników, płacenia im wynagrodzeń i przestrzegania terminów, ważnym aspektem długoterminowego rozwoju przedsiębiorstwa jest tworzenie odpowiednich planów kontroli, by móc kontrolować rozwój przedsiębiorstwa i zapewnić jego długotrwałe pozytywne funkcjonowanie.
Zarządzanie kadrami a rozwój przedsiębiorstwa
Zasoby ludzkie mają niebagatelne znaczenie dla każdego przedsiębiorstwa. Zarządzanie kadrami jest dziś kompetencją obowiązkową dla każdego przedsiębiorcy chcącego uzyskać sukces na rynku. Wybór, rekrutacja pracowników, rozwój i motywacja personelu stanowi nierozerwalną część strategii jakiej musi przestrzegać przedsiębiorca, aby regulować optymalne wykorzystanie zasobów ludzkich i siły instrumwentalne, aby zapewnić firmie długotrwały rozwój.Zarządzanie kadrami, czym jest?
Zarządzanie kadrami (HRM) to perspektywa jaką przedsiębiorca wykorzystuje do oceny prawidłowego korzystania ze zasobów ludzkich i ich wpływu na efektywność działań w firmie. Przy wykorzystywaniu koncepcji HRM, przedsiębiorstwa powinny promować zatrudnienie najlepszych ludzi, z ich finansowymi i niefinansowymi motywatorami.
Cel zarządzania kadrami
Główny cel zarządzania kadrami to identyfikowanie celów firmy, a następnie wybieranie, angażowanie, wdrażanie i utrzymywanie odpowiednich ludzi, aby osiągnąć te cele. Wybór pracowników i ich utrzymanie to główna koncepcja HRM, która pomaga w rozwoju przedsiębiorstwa.
Kompetencje w zarządzaniu kadrami
Przedsiębiorcy powinni poznać kilka głównych kompetencji z zakresu zarządzania kadrami, takich jak:
- Planowanie naboru – wybór odpowiednich asystentów i ich rekrutacja do pracy;
- Rozwój – wyznaczanie celów i szukanie sposobów na ich osiągnięcie;
- Motywowanie – określanie poziomu motywacji i wykorzystywanie jej do wzmacniania osiągania celów firmy;
- Kontrola – przeglądanie systemu zarządzania i monitorowanie postępu w procesie wdrażania;
- Zarządzanie relacjami – współpraca z pracownikami i zwiększanie ich zadowolenia i produktywności;
- Ustanawianie zasad – tworzenie zasad pracy, które regulują odpowiedni poziom bezpieczeństwa i prawidłowy przepływ informacji.
Podsumowanie
Zarządzanie kadrami jest integralną usługą, bez której przedsiębiorstwo nie może być zarządzane w sposób efektywny. To dzięki HRM firma i jej pracownicy są w stanie spełniać swoje cele biznesowe i włączać w ten proces współpracowników. Dysponując odpowiednią wiedzą na temat procesu zarządzania kadrami, przedsiębiorcy mogą stosować te kompetencje do prowadzenia organizacji i zyskiwać z jej znaczne profity.