Analiza konkurencji – jak to się robi?

man and woman playing foosball table

Obecnie jest wiele podobnych produktów i usług na rynku, jednak to nie oznacza, że skoro taki produkt czy usługa jest już dostępny na rynku, to nie wzbogacisz się na tworzeniu czegoś podobnego. Na przykładzie silnie konkurujących ze sobą firm typu Apple i Samsung możemy zauważyć, że oferują one podobny produkt – smartfon – z podobnymi funkcjami.

Dzieli ich oprogramowanie i design całego urządzenia. Niemniej pod względem osiągnięcia jakości zdjęć, rozmów, żywotności baterii, niezależnie od tego, które urządzenie wybierzemy, jest całkiem prawdopodobnym, że będziemy zadowoleni.
Jednak te firmy, aby osiągać oszałamiające zyski, często stosują analizę konkurencji. Z roku na rok wychodzą nowe modele telefonów, które cieszą się niezmierną popularnością. Dlaczego tak jest? Dlaczego Samsung i Apple kojarzą się z niezbitą jakością i zdecydowanie będą osiągać swoje zyski jeszcze przez długi czas?

Analiza konkurencji a szkolenie sprzedażowe
Zanim zdecydujesz się na poniesienie ryzyka i kosztów związanych z wprowadzeniem na rynek do oferty Twojego biznesu nowego produktu lub usługi, warto jest przeprowadzić analizę konkurencji. Ta nie musi być bardzo skomplikowana, jeśli niekoniecznie wchodzisz na rynek z czymś nowym. Najprościej jest przeprowadzić analizę typu SWOT – czyli mocnych i słabych stron konkurencji, sposobności oraz zagrożeń. A następnie, dzięki szkoleniom sprzedażowym, będziesz mógł zaprojektować odpowiednie działania reklamowe w oparciu o dostarczenie klientom tego, czego im brakuje u konkurencji w ramach tej samej oferty.

Szkolenie z obsługi klienta
Bardzo często podczas analizy konkurencji okazuje się, że ludzie nie są zbyt zadowoleni z obsługi. Mając do wyboru ten sam lub podobny produkt tudzież ofertę u wielu sprzedawców, większość klientów może skorzystać z oferty tego biznesu, których ich szanuje jako konsumentów. Dlatego szkolenie z obsługi klienta jest niezmiernie ważne zanim wejdziemy na rynek z ofertą podobną do oferty naszej konkurencji. Zwiększamy wówczas możliwość wybrania naszej oferty ponad ofertę konkurencji tylko dlatego, że nasi klienci będą się czuli przez nasz biznes szanowani.